Fabryka Pojazdów Szynowych kupiła od Przewozów Regionalnych kolejnych 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57. Zmodernizowane ezt prawdopodobnie wrócą do przewoźnika. Taką samą transakcję przeprowadzono już w kwietniu i nie jest powiedziane, że to koniec współpracy firm w ramach Agencji Rozwoju Przemysłu.
– Łącznie HC-FPS kupiła od Przewozów Regionalnych 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Obecnie prowadzimy rozmowy biznesowe z tym partnerem na temat dalszej współpracy, ale na tę chwilę nie mamy jeszcze żadnych konkretnych ustaleń – powiedział rzecznik prasowy Przewozów Regionalnych Michał Stilger.
Sprzedaż pociągów do firmy modernizującej tabor, a później odkupienie odnowionych pojazdów w ramach leasingu jest jednym z pomysłów Przewozów Regionalnych na poprawę sytuacji taborowej spółki. PR prowadzą też inny projekt modernizacji taboru, który realizuje obecnie ZNTK Mińsk Mazowiecki. W ramach tego kontraktu ZNTK dostarczy do końca roku 21 zmodernizowanych pojazdów, z których pierwszy zostanie publicznie zaprezentowany na targach TRAKO w Gdańsku.
Przewoźnik i producent w ramach ARP
5 sztuk EN57 firma sprzedała już do FPS wiosną tego roku poprzez spółkę Polski Tabor Szynowy, będącej elementem Grupy Kapitałowej Agencji Rozwoju Przemysłu. ARP, w ramach zaplanowanej przez rząd restrukturyzacji przewoźnika, stanie się wkrótce także większościowym udziałowcem Przewozów Regionalnych. Skupienie w rządowej agencji producenta taboru i przewoźnika w ramach ARP jest przyczyną uwag UOKiK, który obawia się, że zlecenia na naprawę taboru tej olbrzymiej firmy będzie wykonywać wyłącznie poznańska FPS i firmy z nią związane. Obawy sformułowane przez UOKiK mogą być powielone przez Komisje Europejską, która wkrótce przyjrzy się restrukturyzacji PR.
– Chodzi o odpowiednie zaadresowanie problemu i określenie skali i warunków działalności firm związanych z Agencją Rozwoju Przemysłu, które nie zaszkodzą rynkowi. Nie sądzę by Komisja Europejska miała większe wątpliwości co do skupienia w strukturach ARP firmy produkującej tabor i przewoźnika, ponieważ problemem kompleksowo zajmujemy się już w przypadku uwag UOKiK, których z resztą się spodziewaliśmy – powiedziała "Rynkowi Kolejowemu" Maria Wasiak, Minister Infrastruktury i Rozwoju.
Powstanie pool taborowy?
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że Polski Tabor Szynowy rozesłał do większości przewoźników pasażerskich w Polsce pismo, w którym poinformował, że od przyszłego roku będzie dysponował zmodernizowanymi ezt serii EN57, które będzie mógł wypożyczać przewoźnikom w zależności od ich potrzeb. Nietrudno domyślić się, że takie pojazdy, które będzie można wyremontować, posiadają w swoich zasobach Przewozy Regionalne, znajdujące się, podobnie jak PTS, pod kuratelą Agencji Rozwoju Przemysłu.
Czy pod auspicjami ARP powstanie więc pierwsza w Polsce duża firma, będąca poolem taborowym, leasingująca dużą ilość taboru na potrzeby rozmaitych przewoźników regionalnych? Wysłaliśmy w tej sprawie zapytanie do Polskiego Taboru Szynowego i Agencji Rozwoju Przemysłu. Czekamy na odpowiedź.
Analizę restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne znajdziesz w portalu Monitor. Zapraszamy do subskrypcji!
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.